Vervolg Tijpoort…

TijpoortAlleen als u meedoet valt er wat te winnen.

Beste Plan Tij bewoner,

Naar aanleiding van de doodgereden kat, de zoveelste mini tragedie, op Tijpoort leg ik bij u een probleemanalyse met mogelijke oplossingen op tafel.

Probleem: Het lange rechte stuk vanaf de Tijpoort, inrit tot aan de haakse hoek, lokt “even gas geven” in de auto bijna vanzelf uit. De meesten van ons rijden niet opzettelijk harder dan de toegestane snelheid (30 km.) maar onbedoeld zit je zo op stadssnelheid. Bezoekers lijken het snelheidsbord aan het begin van de wijk niet op te merken, waarschijnlijk doordat zij aandacht moeten besteden aan kruisend fietsverkeer. Al is zelfdiscipline een goed ding toch lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat deze lange rechte straat, waaraan gewoond en door kinderen gespeeld wordt, verkeerstechnisch niet goed is  ontworpen. Dit houdt in  dat er om de veiligheid te verbeteren maatregelen genomen moeten worden.

Deze straat is, evenals de andere in de wijk, nog altijd  niet door Volker Wessels opgeleverd. Het zal u duidelijk zijn dat om een verbetering vragen bij deze projectontwikkelaar, die voor dit ontwerp een gemeentelijke goedkeuring verwierf, geen enkel resultaat zal opleveren. Door de voorzitter van de bewonersvereniging, Jan Meissen, is al wel met de verkeerskundige van de gemeente gesproken, maar deze wil geen verzoek in behandeling nemen zolang er niet is opgeleverd. Dit betekent dat we nog heel lang zullen moeten wachten voordat de toekomstige straateigenaar/beheerder in actie zal komen. In zo’n geval zijn tijdelijk maatregelen door getroffenen/belanghebbenden de enige mogelijkheid om er wat aan te doen.

Oplossingen: Van iemand op Springtij hoorde ik dat verschillende bewoners opzettelijk groot kinderspeelgoed op de rijweg laten staan, om zo langzaam autorijden af te dwingen. Een  creatieve maatregel die met enig onderling overleg en wat planning ook heel goed toepasbaar is op Tijpoort. Een andere oplossing, die wat meer moeite en een klein beetje geld uit de deelgenotenkas kost, is het vervaardigen en plaatsen van een tweetal houten, tijdelijke verkeersdrempels op 1/3 en 2/3 van de lengte van het genoemde Tijpoort deel. Dat laatste zal ongetwijfeld gemeentelijk verzet uitlokken, maar leidt dan wellicht sneller tot een definitieve oplossing.

Medebewoners graag wil ik, via de website, van u weten welke van deze twee oplossingen uw voorkeur heeft. Ziet u een betere oplossing laat dat dan weten. Denk en werk a.u.b. mee om de veiligheid op een voor ons allemaal risicovol stukje straat te verbeteren.

Albert Bos

9 gedachten over “Vervolg Tijpoort…”

  1. Ingeborg Kranenburg

    Het herhalen van de 30 km vind ik een goede oplossing voor zowel inkomend als uitrijdend verkeer.

  2. Erik-jan van Zjjderveld

    De snelheid is inderdaad soms veel te hoog en daar moet dan ook wat aangedaan worden. Alleen vragen helpt niet dat blijkt na vijf jaar wel.
    Wij hebben ervaring met drempels voor de deur en dat is niet zo leuk, als er een auto met 30 km overheen rijd hoor je dat zeker in de slaapkamer aan de weg kant.
    Dus beter zou zijn bloembakken of zoiets.

  3. Wij zien ook, net als Tecla, dat het voor het grootste deel leveranciers zijn die zo hard rijden.
    Wij gaan ook voor optie halverwege de Tijpoort een drempel erin en een extra 30 km bord halverwege.
    Ook een banner of spandoek over de weg lijkt ons ook een goed idee.
    Het parkeren op de stoep is niet goed maar parkeren aan de overkant (eind Tijpoort) maakt de straat smaller en zorgt dat daar toch iets rustiger gereden wordt.

  4. Wat mij vooral opvalt dat leveranciers met een noodgang de wijk in en uitrijden. Het is inderdaad niet duidelijk genoeg dat het om een 30 km. zone gaat. Dus extra bord is prima idee. Wat mij betreft worden er ook meer van die opvallende borden neergezet “spelende kinderen”. Nu staat er maar 1 halverwege Tijpoort.
    Ook is het smalle stuk aan het einde van Tijpoort een probleem, omdat daar auto’s zijn geparkeerd langs de weg. Dit bevordert op de stoep elkaar passeren, wat natuurlijk niet bedoeling kan zijn. De stoep is voor voetgangers en niet voor auto’s en fietsers. Ik zie overigens ook heel vaak op Tijpoort auto’s op de stoep staan, wat het zicht wegneemt van spelende kinderen op Tijpoort.

  5. Danny van Biene

    Persoonlijk zou ik voor de drempels gaan. Speeltoestellen op de weg zetten is vragen om problemen aangezien je dan ook de kinderen bloot stelt aan de gevaren op de weg, en dat willen we volgens mij juist voorkomen.

  6. Betere oplossing: halverwege 2 grote plantenbakken, waardoor er een vernauwing ontstaat, genoeg voor 1 auto en breed genoeg dat een vrachtwagen doorheen kan.

  7. We kunnen beginnen om het bord van 30 km. te herhalen bij het bord van mandeligheid. maar wel groot genoeg.

  8. Ik zou kiezen voor de drempels, maar plaats ook wat max. snelheidsborden van 30 km. verderop in de Tijpoort, b.v. naast of ter hoogte van de drempels. Misschien is een banner/spandoek boven de weg een optie.

  9. Wij houden ons netjes aan de snelheid, soms bemerk ik dat ik zelfs nog zachter rijd. Speelgoed op de weg heb ik nog nooit gezien. En wij wonen op Springtij. wij herkennen het probleem niet.
    Dat het bord 30km niet gezien wordt klopt. Heb ik wel van ons bezoek gehoord. Het bord staat te kort na het fietspad. Men is bezig met uitkijken voor de fietsers en de hobbel in de straat.

Reacties zijn gesloten.